loading...
دکتر لاغری
نویسنده1 بازدید : 143 پنجشنبه 20 آذر 1399 نظرات (0)

روغن سیاه دانه مشخص شد که N. sativa باعث تقویت سلول T کمکی (T4) و سلول T سرکوبگر (T8) و افزایش فعالیت سلول قاتل طبیعی (NK) در داوطلبان سالم می شود (ال کادی و کندیل ، 1986). علاوه بر بهبود ایمنی ، عصاره N. sativa اثر مهاری بر پروتئاز ویروس نقص ایمنی بدن داشت اما اصل فعال (ها) مسئول این فعالیت مشخص نشد (Ma et al.، 1994). علاوه بر این ، روغن N. sativa هنگام تزریق داخل صفاقی به موشهای آلوده به ویروس سیتومگالوی موش به مدت 10 روز ، ویروس در کبد و طحال غیرقابل تشخیص بود ، در حالی که هنوز در موش های کنترل قابل تشخیص بود. در نظر گرفته شد که این عمل مربوط به افزایش تعداد و عملکرد سلولهای M-phi و CD4 + ve T و افزایش تولید INF- گاما است (Salem and Hossain، 2000).
2.3 ضد قارچ

حنفی و حاتم (1991) اولین کسانی بودند که اثر مهاری عصاره دی اتیل اتر عصاره N. sativa را علیه Candida albicans نشان دادند. گزارش شده است که عصاره اتر N. sativa مانع از رشد مخمرهای کاندیدا در چندین اندام در عفونت های حیوانی تجربی می شود (خان و همکاران ، 2003). همچنین نشان داده شد كه تیموكینون در شرایط آزمایشگاهی Aspergillus niger و Fusarium solani را مهار می كند و فعالیت آن با آمفوتریسین-B قابل مقایسه است (Al-Jabre et al.، 2003، Alqorashi et al.، 2007، Randhawa et al.، 2005). گزارش شده است که موثرتر از آمفوتریسین- B و گریزئوفولوین در برابر رشد Scopulariopsis brevicaulis در شرایط in vitro است. 100٪ مهار رشد S. brevicaulis با تیموکینون 1 میلی گرم در میلی لیتر وجود داشت ، در حالی که آمفوتریسین-B 1 میلی گرم در میلی لیتر فقط 70٪ رشد را مهار می کند. با این حال ، کلوتریمازول با داروی MIC 03/0 میلی گرم در میلی لیتر بسیار موثرتر از داروهای ذکر شده بود (Aljabre ، 2005).

عصاره اتر N. sativa باعث مهار درماتوفیتهای جدا شده از عفونت پوست گوسفندان شد (Kader et al.، 1995). نشان داده شد که تیموکینون دارای فعالیت متوسطی در برابر جدایه های بالینی سه گروه اصلی درماتوفیت ها است: Trichophyton ، Epidermophyton و Microsporum و عصاره اتر N. sativa نیز م butثر بودند اما در غلظت های نسبتاً بالاتر (Aljabre et al.، 2005) . MIC تیموکینون در برابر درماتوفیتهای مختلف از 0.125 تا 0.25 میلی گرم در میلی لیتر متغیر بود ،روغن سیاه دانه در حالی که عصاره اتر 80-100٪ از رشد اکثر درماتوفیت ها را با 40 میلی گرم در میلی لیتر مهار می کند. به تناسب ، اثر بیشتر تیموكینون نسبت به عصاره N. sativa نشان می دهد كه فعالیت ضد قارچی N. sativa اساساً به دلیل تیموكینون است (Aljabre et al.، 2005). در مطالعه دیگری همچنین تیموكینون ، تیمو هیدروكینون و تیمول اثر ضد قارچی را علیه بسیاری از جدایه های بالینی از جمله درماتوفیت ها ، كپك ها و مخمرها با غلظت 1 میلی گرم در میلی لیتر نشان دادند (Taha و همكاران ، 2010). با استفاده از روش میکرو رقت آبگوشت ، عصاره N. sativa از رشد Madurella mycetomatis ، قارچ مهم ایجاد کننده میستوم ، با غلظت کم 1 میکروگرم در میلی لیتر جلوگیری کرد (Elfadil و همکاران ، 2015).
2.4 ضد انگلی

پماد تهیه شده از عصاره الکلی دانه N. sativa به مدت 15 هفته روزانه به لیشمانیوز جلدی تولید شده در موش با تلقیح زیر جلدی لیشمانیا ماژور در پایه پشتی دم استفاده شد. مورفولوژی ضایعه و وزن بدن موش ها روزانه کنترل می شد. اختلاف معنی داری بین میانگین وزن موشهایی که پماد عصاره N. sativa و شاهد دریافت کردند وجود نداشت اما قطر ضایعه و علائم التهاب در گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری کمتر بود (بافقی و همکاران ، 2011).

بذر N. sativa در برابر میراكسیدیا ، سكاریا و كرمهای بالغ Schistosoma mansoni مورد آزمایش قرار گرفت و فعالیت ضد كشی شدیدی را علیه تمام مراحل انگلی و همچنین اثر مهاری در تخمگذاری كرمهای ماده بالغ نشان داد ، كه نشان دهنده پتانسیل آنتی سیستوزومی N است. sativa (محمد و همکاران ، 2005). در موشهای آزمایشی آلوده به S. mansoni ، فعالیت ضد آنتی سیستوزومی روغن N. sativa قابل مقایسه با praziquantel بود و هنگامی که در ترکیب با praziquantel داده می شد ، تقویت اثر آن وجود داشت (محمود و همکاران ، 2002).
3. بهبود زخم

دانه N. sativa و روغن آن برای بهبود زخم در حیوانات مزرعه یافت شد (احمد و همکاران ، 1995). علاوه بر این ، عصاره اتر دانه N. sativa به طور موضعی بر روی پوست آلوده به استافیلوکوک در موش ها با کاهش شمارش دیفرانسیل کل و مطلق WBC ، عفونت و التهاب موضعی ، گسترش باکتری و ضعف بافت ، بهبودی را افزایش داد (ابوعبل-بازال ، 2011). با استفاده از فیبروبلاست لثه انسان به عنوان یک لایه ، عصاره آبی N. sativa فعالیت مهار رادیکال های آزاد کم و تکثیر فیبروبلاست لثه را با فعالیت بسته شدن زخم تسریع شده علیرغم تأثیر غیر قابل توجه آن در سنتز کلاژن ، نشان داد (Ab Rahman و همکاران ، 2014). همچنین منجر به افزایش فاکتور رشد فیبروبلاست اساسی و تبدیل فاکتور رشد بتا شد (Ab Rahman et al.، 2014).
4. ضد التهاب
4.1 پسوریازیس

عصاره اتانولی دانه N. sativa از نظر antip بررسی شد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 202
  • بازدید سال : 2,817
  • بازدید کلی : 22,427